sobota, 9 października 2010

Dell Latitude XT - instalacja Ubuntu 10.04


Dell Latitude XT i Ubuntu 10.04?

Jestem posiadaczem niniejszego sprzętu. Oprócz zainstalowanej Visty, która chodzi poprawnie, jednakże nie uruchamia się tak prędko jak bym sobie to wymarzył, zapragnąłem zainstalować Linuxa. Mój wybór padł na popularne Ubuntu. Kiedyś miałem przyjemność korzystać z tego systemu i bardzo mi się podobał. Jest wystarczający do przeglądania internetu, uruchamia się szybko i ma przyjemny dla oka wygląd.
Jak pewnie zauważyliście niemożliwe jest zainstalowanie bez kombinowania Ubuntu 10.04 na tym tablecie. 
Instalator wywala się zaraz po menu wyboru instalacji. Jest to spowodowane problemem ze sterownikiem karty graficznej. W tym przypadku Ati x1250.
Jednakże dla upartego wszystko jest możliwe. Poniżej opisałem możliwość instalacji Ubuntu 10.04, bez zbędnego manipulowania. 
Krótko - od laika dla laika ponieważ mój kontakt z Linuxem uważam za czysto amatorski.

Rozwiązanie okazało się banalnie proste...

1. Ściągamy i instalujemy Ubuntu 9.10
2. Po instalacji wchodzimy w Menadżera aktualizacji i wybieramy zaktualizuj do wersji 10.04. (z racji braku sterowników nie mamy narazie Wi-fi więc korzystamy z połączenia internetowego przez stary kabel zwany potocznie skrętką).
3. Na końcu instalacji zostaniemy spytani o możliwość zmiany GRUBa, zostajemy przy starym.
4. Cieszymy się działającym Ubuntu 10.04 :)
5. Dla tych co chcą mieć działającą sieć bezprzewodową (w moim przypadku Dell 1505) wystarczy wejść w System -> Administracja -> Sterowniki i wybrać Broadcom a następnie Włącz. Reset i mamy sieć :)

U mnie działa obecnie wszystko oprócz multidotykowego ekranu (z piórkiem działa normalnie, z palcem już nie chce) i to bez żmudnego edytowania plików, szukania driverów itp itd.

Co działa pod Ubuntu 10.04
- akceleracja 3d karty graficznej
- dotykowy ekran (piórko)
- modem 3g
- karta wifi
- touchpad i pstryczek :P
- czytnik sd
- karta dźwiękowa
- klawisze funkcyjne
- tryb uśpienia

Co nie działa
- dotyk palcem/multidotyk
- guziki obok przycisku włącz/wyłącz
- hibernacja (może tylko u mnie nie wiem)
- zmiana położenia obrazu po obróceniu matrycy

Domyślnie nie jest włączony tryb notebook w Ubuntu dlatego laptop trzymał bardzo krótko na baterii. W internecie znalazłem opis, co trzeba zrobić by to naprawić. Po zainstalowaniu odpowiednich bibliotek laptop trzyma mi tyle samo lub więcej niż gdy działa pod systemem Microsoftu.
Pozdrawiam wszystkich posiadaczy niniejszego sprzętu. W ramach wolnego czasu będę umieszczał rozwiązania różnego rodzaju problemów na jakie napotkałem podczas użytkowania Della Latitude XT.


-

1 komentarz:

  1. hibernacja nie działa z powodu zbyt małej partycji SWAP. Jest to problem z którym może się spotkać każdy kto skorzysta z automatycznego podziału na partycje podczas instalacji.
    Partycja powinna wynosić przynajmniej tyle samo co ilość pamięci RAM...

    OdpowiedzUsuń