czwartek, 8 maja 2014

HTPC z Xeonem na s775?

Z uwagi na fakt, iż zawsze idę pod górę i staram się nie korzystać z rozwiązań popularnych, po wymianie podzespołów starego AMD Turiona 64 socket 774 na platformę Intela E8500 socket 775 postanowiłem wzbogacić się do dwa dodatkowe rdzenie.
Niestety procesory czterordzeniowe na s775 nie należą do najtańszych i wymiana na nie jest nieopłacalna z punktu widzenia kosztów i zysku wydajnościowego jeżeli za te same pieniądze można przejść na nowszą platformę s1150. 
Światełkiem w tunelu okazała się wzmianka na jednym z chinskich portali o możliwości moddowania bardzo tanich procesorów Intela z serii Xeon bazujących na socket 771 tak, aby współpracowały z płytami z gniazdem s775. Okazało się, że moja płyta ASUS p5n7a-vm po zmoddowaniu biosu akceptuje procesory Xeon.
Listę procesorów Xeon wydanych na socket 771 znaleźć można na stronie Wikipedii.
W moim wypadku, z uwagi na platformę skierowaną do użytku przez 24h, priorytetem był pobór energii.Intel posiada w swojej ofercie procesory Xeon o obniżonym TDP z serii L54xx.
Na popularnym portalu aukcyjnym udało mi się kupić Xeona L5420. Za procesor zapłaciłem ~90 zł z przesyłką. Przejściówka do moddowania kosztowała mnie kolejne 5 zł, co w sumie i tak wyniosło mnie mniej niż to co otrzymałem za E8500.
Instrukcję, jak należy przygotować gniazdo, procesor, a także jak należy wgrać microcode procesorów Xeon do biosu znajdziecie na stronie www.overclock.net.
Efekt był zdolny do przewidzenia. Pomimo dwóch dodatkowych rdzeni, pobór prądu całej platformy spadł o 20%. Obecnie całość pracuje na chłodzeniu pasywnym i umożliwia komfortową zabawę w mniej wymagające gry oferowane na steam - w tym nowego Tomb Raider.

HTPC
Intel Xeon L5420
ASUS p5n7a-vm
4 GB DDR 2
ATI 7750


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz